Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
DVD

Kovasikajuttu

Elokuva:
Kuva & Ääni:
Ekstrat:

Elokuva

Pelkällä sää­lillä, vit­sillä tai ute­liai­suu­del­la ei voi se­littää Juk­ka Kärkkäi­sen ja JP Pas­sin do­ku­ment­tie­lo­ku­van näyttä­miä yh­te­ne­viä yleisö­reak­tioi­ta punkbän­di Pert­ti Ku­ri­kan Ni­mipäi­vien kei­koil­ta Suo­mes­ta ja Sak­sas­ta.

Pelkällä sää­lillä, vit­sillä tai ute­liai­suu­del­la ei voi se­littää Juk­ka Kärkkäi­sen ja JP Pas­sin do­ku­ment­tie­lo­ku­van näyttä­miä yh­te­ne­viä yleisö­reak­tioi­ta punkbän­di Pert­ti Ku­ri­kan Ni­mipäi­vien kei­koil­ta Suo­mes­ta ja Sak­sas­ta. Ko­va­si­ka­jut­tu on kui­ten­kin mu­siik­ki­dok­ka­ri vain ni­mel­li­ses­ti. Elo­ku­va­na se on enemmän.
Pert­ti Ku­ri­kan Ni­mipäi­vien punk­huu­to il­mai­see sa­man, minkä Ed­vard Munc­hin tun­ne­tum­pi Huu­to – vaik­kei yh­tyeen kei­kois­ta mak­se­ta yh­deksää­kym­mentä mil­joo­naa. The Ras­mus voi lau­laa, että I’m A Mess, mut­ta The Pert­ti Ku­ri­kan Ni­mipäivät tietää, mitä se tar­koit­taa.
Ke­hi­tys­vam­mai­set eivät asu­kaan vie­raas­sa maas­sa, missä kaik­ki tehdään toi­sin. ”All men are brot­hers till the day they die”, lau­lai­si Ran­dy New­man. Ko­va­si­ka­ju­tun an­sio ja ar­mot­to­muus on siinä, kuin­ka se näyttää meidän kaik­kien ole­van oman elämäm­me ki­ta­ris­ti­pert­tejä, lau­la­ja­ka­re­ja, ba­sis­ti­sa­me­ja ja rum­pa­li­to­ne­ja — kun oi­kein sil­min ja toi­siam­me sil­miin kat­so­taan.
Ko­va­si­ka­jut­tu osoit­taa, että ke­hi­tys­vam­ma päästää it­se­sen­suu­rin lä­pi il­moil­le tun­tei­ta, jot­ka me muut pidäm­me tar­kas­ti oma­na tie­to­nam­me. Toi­saal­ta vam­ma sul­kee toi­sia ka­na­via, jot­ka joh­tai­si­vat ul­ko­puo­li­sen maail­man pa­rem­paan ymmärtä­mi­seen. Tun­tei­den ja käytök­sen kont­rol­loi­mi­sen ky­ky erot­taa ke­hi­tys­vam­mai­set niin kut­su­tuis­ta ter­veistä ja te­kee so­siaa­li­ses­ta kans­sakäy­mi­sestä ja esi­mer­kik­si omil­laan asu­mi­ses­ta vai­keam­paa kuin meil­le muil­le.
Näh­tyä­ni fil­min trai­le­rin, olin jo te­roit­ta­mas­sa kynää­ni. Pi­ti huo­maut­ta­man, et­tei edes Sex Pis­tol­sia­kaan seu­rat­tu ka­me­ran kans­sa ves­saan tai suih­kuun – niin kuin Pert­ti Ku­ri­kan Ni­mipäi­vien soit­ta­jia. Ko­va­si­ka­ju­tus­sa on kui­ten­kin lä­pikäyvänä do­ku­ment­ti­me­to­di­na sa­ma punk-ee­tos kuin bän­dillä­kin. Tämä on tot­ta, täl­lai­sia me olem­me, ota tai jätä. Mut­ta älä ma­moi­le.
Ko­va­si­ka­ju­tun lä­hes­ty­mis­ta­pa ot­taa luu­lot pois kat­so­jal­ta, jo­ka odot­taa myötä­su­kais­ta, pe­rus­sym­paat­tis­ta ai­heen si­lot­te­lua. Kärkkäi­nen ja Pas­si tuo­vat ke­hi­tys­vam­mai­set lä­hi­ku­vaan nah­koi­neen ja kar­voi­neen – myös tuok­sui­neen. Tämä ei lain­kaan vä­hennä fil­min kos­ket­ta­vuut­ta tai esiin­ty­jien ra­kas­tet­ta­vuut­ta.
Ko­va­si­ka­jut­tu ei jätä vä­lin­pitämättömäk­si. Se vaa­tii kat­so­jal­ta­kin yhtä re­hel­listä ja avoin­ta suh­tau­tu­mis­ta kuin Per­tiltä, Ka­ril­ta, Sa­mil­ta ja To­nil­ta, jot­ka lait­ta­vat li­koon ole­muk­sen­sa ja elämänsä. JP Pas­sin ihol­le tu­le­va ku­vaa­ja­no­te voi vai­kut­taa tu­tul­ta, sillä Pas­si oli ka­me­ras­sa myös kä­si­kir­joit­ta­mas­saan Ju­ho Kuos­ma­sen fik­tio­fil­missä Tau­lu­kaup­piaat (2010).
Mu­siik­kie­lo­ku­va­na Pas­sin ja Kärkkäi­sen teos tuo mie­leen do­ku­men­tit Wil­co-yh­tyeen sisäi­sestä krii­sistä (I Am Trying to Break Your Heart, 2002) ja Me­tal­li­can te­ra­pia­vai­hees­ta (So­me Kind Of Mons­ter, 2004). Niissä kai­kis­sa nä­kyy, et­tei millään bän­dillä ole ikinä eri­mie­li­syyk­siä vain yh­tyeen mu­sii­kil­li­ses­ta suun­nas­ta. Egot ko­li­se­vat toi­siaan vas­ten myös Pert­ti Ku­ri­kan Ni­mipäi­villä.
Do­ku­men­ta­ris­tit ovat läsnä, kun soit­to tree­nikämpällä su­juu. Ka­me­ra käy myös, kun yh­teis­pe­li tak­kuaa soit­ta­jien egoi­hin. Dra­maat­tis­ten suut­tu­mis­ten ja vuo­lai­den lep­py­mis­ten syn­ty jää epä­selväk­si. Olet­taa voi, että syyt ovat sy­vemmällä. Pert­ti Ku­ri­kan Ni­mipäi­vien elämänb­lues­mie­het ovat mak­sa­neet vel­kan­sa, ”­paid their dues”. He ovat saa­neet oi­keu­tuk­sen vii­mein­kin soit­taa, lau­laa ja pu­hua ulos ko­ke­muk­sen­sa men­nei­syy­den trau­mois­ta ja ny­ky­het­ken vas­toinkäy­mi­sistä.
Bän­di on täynnä per­soo­nal­li­suuk­sia. Yh­teis­ten tree­ni­het­kien ohel­la jo­kai­nen pää­see hen­kilö­ku­vaan. Pert­ti Ku­rik­ka elää luo­vas­sa maail­mas­saan, jos­kus mui­den ulot­tu­mat­to­mis­sa, var­sin­kin tut­kies­saan pak­ko­toi­min­to­na tois­ten tak­kien ”­sau­makäär­meitä”. Ka­ri Aal­los­sa on coo­lia rock-a­sen­net­ta. Hän pu­huu niin van­kan jä­sen­nel­lys­ti, että on kuun­nel­ta­va. Ba­sis­ti Sa­mi Hel­le on yh­tyeen Paul Mc­Cart­ney, ilo­pin­tai­nen so­vit­te­li­ja, jo­ta ei kan­na­ta­kaan suu­tut­taa. Rum­pa­li To­ni Vä­li­ta­lo on se ikui­nen tei­nijä­sen, kor­vaa­ma­ton mui­den ideoi­den pee­saa­ja­na.
Yk­si hu­maut­ta­vim­mis­ta het­kistä koe­taan, kun rum­pa­li ta­juaa, että tyttö­ka­ve­rieh­dok­kaan suuk­ko on­kin vain ”ystävä­pu­su”. Tyttö on­kin jo va­rat­tu. Kat­so­jan­kin sydän nou­see kurk­kuun.
Lau­lu­so­lis­ti Aal­to ja ki­ta­ris­ti Ku­rik­ka ovat kuin Jag­ger ja Ric­hards. ”Älä tee rif­feistä liian vai­kei­ta”, toi­voo lau­la­ja sä­veltäjältä. Aal­to sa­ne­lee ly­rii­kat kump­pa­nil­leen. Sa­noi­tus­ten tu­lee en­si­si­jai­ses­ti ol­la ”­re­hel­li­siä”.
Pert­ti Ku­ri­kan Ni­mipäi­vien lau­lut ja esiin­ty­mi­sen agg­res­sio toi­mi­vat bän­dil­le sa­man­lai­se­na pur­kau­tu­mis­ka­na­va­na kuin Ku­ri­kan pitämä päivä­kir­ja hä­nel­le it­sel­leen. Roc­kis­sa ja blue­sis­sa on sil­le pitkät pe­rin­teet. Pun­kin idea­na oli toi­mia myös muu­tos­voi­ma­na. Ko­va­si­ka­ju­tus­sa on muu­tos­voi­maa. Asen­tei­siin vai­ku­te­taan hi­taas­ti, mut­ta kui­ten­kin. Pert­ti Ku­ri­kan it­sensä bän­dip­ro­jek­ti on va­paut­taa pu­he­vias­ta.
Vii­meistään Ko­va­si­ka­ju­tun myötä pitäi­si Jus­si-pal­kin­to­lau­ta­kun­nan­kin tun­nus­taa, että do­ku­ment­ti­rin­ta­mal­la tehdään pa­ras­ta suo­ma­lais­ta elo­ku­vaa – ja on teh­ty jo vuo­sia. Fil­miau­ra ai­koi vuon­na 2008 jättää do­ku­ment­ti­ka­te­go­rian ko­ko­naan pois Jus­seis­ta, mut­ta jär­ki voit­ti. Ehkä tuot­ta­jien boi­kot­tiuh­ka­kin vai­kut­ti.
Ko­va­si­ka­jut­tu on tämän vuo­den dok­ka­ri­hel­mi. Kärkkäi­sen ja Pas­sin elo­ku­val­la on jo en­si-il­las­sa sa­man­kal­tais­ta nos­tet­ta kuin Mi­ka Ho­ta­kai­sen ja Joo­nas Berghäl­lin eläh­dyttävällä Mies­ten vuo­rol­la (2010). Fil­mi on myös luon­te­vaa jat­koa Kärkkäi­sen hie­nol­le Jus­si-voit­ta­jal­le Kan­sa­kun­nan olo­huo­ne (2009). Ne­kin oli­si ai­ka­naan pitä­nyt nos­taa do­ku­ment­ti­sar­jan lisäk­si kil­pai­le­maan vuo­den par­haan elo­ku­van Jus­sis­ta. Toi­vot­ta­vas­ti lai­min­lyön­ti kor­ja­taan Ko­va­si­ka­ju­tun koh­dal­la. (HB)

Kuva, ääni & ekstrat

Kuva ei dokumentinomaisesti rakeuudu ainakaan itsearvoisesti, ja ääniraitakin soi tarkemmin kuin punkaiheisissa dokumenteissa on totuttu kuulemaan. Kaikki on siis kunnossa. Ekstroihin on tallennettu 17 min. viisiosaista tiiseria Pentti Kurikan nimipåivät Goes Deutschland, joka osaltaa on parasta tämän ilmaisun kotimaista historiaa. (PS)
20/07/2012
20/07/2012

Tekniset tiedot

Formaatti: DVD
 
Vuosi: 2012Kesto: 85 minuuttia
Julkaisija: DisneyKuva:
Anamorfinen 1.77*
Ääniraita: Dolby Digital 5.1
 
Ikäraja:
(S)
Sallittu kaikenikäisille.
  EAN: 8717418365363

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Disney) ellei toisin mainita.

Kuvat

Laulusolisti Kari Aallossa on punk-asennetta
Laulusolisti Kari Aallossa on punk-asennetta
Pertti Kurikalla ei yleensä mene sormi suuhun
Pertti Kurikalla ei yleensä mene sormi suuhun
Pertti, Toni ja Sami keikkateltassa
Pertti, Toni ja Sami keikkateltassa
Ohjaaja-käsikirjoittajat JP Passi ja Jukka Kärkkäinen
Ohjaaja-käsikirjoittajat JP Passi ja Jukka Kärkkäinen

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy