1950-luvun Englantiin sijoittuva tarina lontoolaisesta muotisuunnittelijasta, joka on juro, eksentrinen ja hyypiömäinen yhtäläisissä määrin.
1950-luvun Englantiin sijoittuva tarina lontoolaisesta muotisuunnittelijasta (Daniel Day-Lewis), joka on juro, eksentrinen ja hyypiömäinen yhtäläisissä määrin. Miehen sisko (Lesley Manville) on mitä suuremmissa määrin veistetty samasta puusta, mutta uusin ihastus (Vicky Krieps) ei välttämättä istu aivan samaan muottiin vaikka miehen mallilta vaatimat mitat täyttääkin.
Puheliaan vähäpuheinen — tai toisin sanoen vähäpuheiseksi brittiperiodidraamaksi kovin puhelias — elokuva kiehtoo arvoituksellisesti avautuvalla tarinallaan, mutta henkilökatras jättää helposti kylmäksi. Day-Lewis tulkitsee kaksitahtisen roolinsa vakuuttavasti, mutta vastenmielinen hahmo ei vedä stereotyyppisellä toikkaroinnillaan sen enempää sympatioita kuin mielenkiintoa puoleensa. Sivuosan Lesley Manville tekee niin ikään kylmäävää työtä miehen korppikotkamaisena sisarena. Vicky Krieps puolestaan sujahtaa (turhan) mutkitta tarjoilijasta malliksi ja apulaisesta vaimoksi, eikä hahmon uskottavuus kanna hurjaa viimeistä näytöstä.
Omintakeinen keitos jää lopulta kolkoksi siivuksi hyvin epätavanomaista elämää, joka varastaa sivun tai kaksi Stephen Kingin Piinalta tulkitakseen parisuhde-elämää taiteilijan kanssa. Kriitikoiden parissa elokuva on kuitenkin herättänyt ihastusta.
Aavistuksen rosoinen ja aina vähintään hitusen hailakka kuva tekee passelia työtä periodin unenomaisena tulkkina. Parhaasta HD-kuvasta ei ole kyse, mutta paikoin tarjolla on teräväpiirron verran yksityiskohtia eikä jälki koskaan käy kovin levottomaksi. Väripaletti on tukahdutettu, mutta verrattain jäsentynyt. Vähäeleinen ääniraita ei nosta sykettä edes riidan pyörteissä.
Ekstroissa poistettuja kohtauksia, kuvagalleria ja koosteet muotinäytöksestä sekä koekuvauksista. (IJ)