Olemme kulkeutumassa muurahaisen askelin pois ajasta, jolloin kaiken Suomessa valmistuneen audiovisuaalisen taiteen edessä kulki etuliite "kotimainen".
Olemme kulkeutumassa muurahaisen askelin pois ajasta, jolloin kaiken Suomessa valmistuneen audiovisuaalisen taiteen edessä kulki etuliite "kotimainen". Annan esimerkin eräästä baaripöytäkeskustelusta viime vuosituhannen puolelta. "No, on se ihan hyvä leffa... kotimaiseksi." Muistanpa useampiakin kohtaamisia, joissa vastapuoli ei katsonut lainkaan Suomessa valmistuneita elokuvia, koska ne olivat niin "kotimaisia", "suomalaisia". "Kotimainen" oli yhtä kuin Uuno Turhapuro tai Vääpeli Körmy, pahimmillaan "kotimainen" oli Jope.
Sanaa "kotimainen" käytettiin eräänlaisena arvonalentajana, elokuvan tai CD-albumin puoliväkinäisenä hyväksyntänä, joskus hyvinkin halveeraavaan sävyyn. Ulkomaisena julkaisuna tuotos olisi ollut "täyspaska". Mutta kun se nyt sattui olemaan kokkolalaisen indiebändin sieluntuotos, sai se "kotimaisuuspisteen". Se oli niin kutsuttu "ihan hyvä kotimainen."
Edellisen vuosituhannen ongelma on uuden vuosituhannen voimavara.
Teemu Nikin ohjaama Armomurhaaja on helvetin hyvä kotimainen elokuva. (Esitän tässä yhteydessä sanan arvokkaimmassa merkityksessään poistamalla ympäriltä raivostuttavat lainausmerkit.) Teemu Nikki käyttää elokuvansa kerronnassa tehokkaasti kansallisia erityispiirteitä, ammentaen kotimaista rohkeutta ja osaamista.
Armomurhaaja herkuttelee vaihtoehtotaiteen kuvastolla, uppoamatta eksploitaation houkutteleviin ansoihin. Painopiste on sisällössä. Elokuva möyrii kuolemanvakavissa teemoissaan, tarkastellen näitä usein erilaisin silmin. Puhutaan elämän päättämisen oikeutuksesta, ihmisenä ja eläimenä olemisen kipeydestä elämän ja kuoleman langanohuella rajapinnalla. Armomurhaaja puntaroi aikamme suurta kysymystä. Kenellä onkaan lopulta oikeus elää?
Ei ole kyse siitä, etteikö rohkeutta, osaamista tai sisältöä olisi taiteessamme aikaisemminkin esitelty. Kaikenmaailman kaurismäkien ja honkasalojen menestys vaan oli mielissämme "kansainvälisyyttä".
Vika on aina katsojassa.
Vielä jokin vuosi takaperin kotimaisen osaamisen myöntäminen punavuorelaiselta baarijakkaralta oli käsittämättömän vaikeaa. Jos ovat elokuvat näennäisesti kansainvälistyneet, on myös hengittämämme ajanjakso pakottanut meidät ihailemaan kotimaista kädenjälkeä tasavertaisena kansainvälisen tarjonnan rinnalla. Sen kokkolalaisen rokkibändin Saksan-kiertue ei enää yllä Rumban etusivulle (toivottavasti). Suomi-elokuvan menestys kansainvälisillä festivaaleilla ei enää ole epäilyksiä herättävä erikoistapaus.
Gaalassa palkittiin kotimainen.
Armomurhaaja ansaitsisi kaikkien elokuvasäätiöiden vuotuiset tukirahat, Tom of Finland -pussilakanankokoisen Suomi 100 -leiman sekä 12 Jussia ("kotimaista" Oscaria, hehheh röhröh). Armomurhaaja voisi olla se taideteos, joka pitäisi tämän arvokkaan merkkivuoden muistoissamme. Muistot eivät synny pelkästään katselemalla taakse vaan välillä myös tähystämällä tulevaan. (VA)