Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Toinen jalka haudasta

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2009Kesto: 101 minuuttia
Julkaisija: Sandrew 
  
 
Ikäraja:
(3)
Sallittu kaikenikäisille. Ennen vuoden 2012 ikäraja­merkintä­uudistusta tämän julkaisun ikäraja oli 3 vuotta.
VET: A-51757  

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Sandrew) ellei toisin mainita.

Elokuva

Jo­han­na Vuok­sen­maa on­nis­tui yh­distämään jän­ni­tystä, pa­ri­suh­de­vai­keuk­sia ja ki­mu­rant­tia ko­me­diaa muu­ta­man vuo­den ta­kai­ses­sa Nou­su­kau­des­sa, jos­sa Tii­na Ly­mi ja Pet­te­ri Sum­ma­nen läh­tivät slum­mai­le­maan Ja­komä­keen.

Jo­han­na Vuok­sen­maa on­nis­tui yh­distämään jän­ni­tystä, pa­ri­suh­de­vai­keuk­sia ja ki­mu­rant­tia ko­me­diaa muu­ta­man vuo­den ta­kai­ses­sa Nou­su­kau­des­sa, jos­sa Tii­na Ly­mi ja Pet­te­ri Sum­ma­nen läh­tivät slum­mai­le­maan Ja­komä­keen.
Tuon elo­ku­van kä­si­kir­joit­ta­ja Mi­ka Ri­pat­ti on mu­ka­na myös fil­missä Toi­nen jal­ka hau­das­ta, jo­ka lo­mit­taa avo­liit­tok­rii­siä ja uu­den ihas­tu­mi­sen itu­ja fars­si­mai­sin ku­vioin niin­kin va­ka­vaan ai­hee­seen kuin kuo­le­man­sai­raan po­ti­laan ter­mi­naa­li­vai­heen hoi­toon.
To­bias Zil­lia­cus esittää Vi­saa, kau­pun­gin puu­tar­ha­työn­te­kijää, jol­la on to­det­tu har­vi­nai­nen ve­ri­suo­ni­sai­raus, jo­ka joh­taa var­maan kuo­le­maan. Vi­sa liit­tyy su­run­pur­ku­ryhmään, jos­sa te­ra­peut­ti Pert­ti Sve­holm kon­sul­toi ”läh­tijöitä”. Sieltä Ko­ti­vies­tin toi­mit­ta­ja Han­na (He­le­na Vie­rik­ko) löytää Vi­san jut­tu­sar­jan ai­heek­si. Mitä kuo­le­va ha­luai­si vielä ko­kea en­nen vii­meistä ”lähtö­sel­vi­tystä”?
Han­na on juu­ri päättä­nyt suh­teen pää­toi­mit­ta­jan­sa (Tuo­mas Rin­ta-Pant­ti­la) kans­sa. Han­na in­nos­tuu ju­tu­nai­hees­ta nor­maa­lia enemmän ja Vi­sa taas saa huo­mios­ta elämän­ha­lua, jo­ka on nuu­tu­nut suh­tees­sa avo­puo­li­soon Riiaan (Su­san­na Mik­ko­nen, en­ti­nen An­te­roi­nen). Vi­san tu­le­vaa avo­les­keä rientää loh­dut­ta­maan mie­hen pa­ras ka­ve­ri Har­ri (haus­ka Jark­ko Pa­ju­nen).
Toi­nen jal­ka hau­das­ta tai­taa ol­la elo­ku­va­his­to­rian toi­nen ko­me­dia, jo­ka päät­tyy ku­vaan hau­ta­ki­vestä. Se toi­nen on Bus­ter Kea­to­nin Cops vuo­del­ta 1922. Myös Jo­han­na Vuok­sen­maa oh­jaa pai­koin vauh­dik­kai­den vää­rinkä­si­tys­ten slaps­tic­kiä, mut­ta nyt ma­te­riaa­li ei py­sy te­kijöi­den hyp­py­sissä yhtä var­mas­ti kuin Nou­su­kau­des­sa.
Fil­mi yh­distää ro­man­tiik­kaa ja ko­me­diaa pai­na­jais­mai­seen tra­ge­diaan ja puo­lit­tain on­nis­tuu­kin mo­nin­ker­tai­sis­sa hämäyk­sissään. Kes­kei­sek­si nou­see, on­ko Vi­san ih­me­pa­ran­tu­mi­nen mah­dol­lis­ta vai­ko vain toi­vea­jat­te­lun ja ve­ri­suon­ten kalk­keu­tu­mi­sen ai­heut­ta­maa har­haa.
Ta­ri­na ete­nee vii­mei­seen puo­li­tun­ti­seen­sa saak­ka pik­ku­mu­ka­vis­sa mer­keissä. Lind­ma­nin Etu­lin­jan edessä –­so­tae­lo­ku­vas­sa on­nis­tu­nut To­bias Zil­lia­cus ei omaa pe­rin­teistä täh­tiai­nes­ta, mut­ta on sa­mais­tut­ta­vis­sa ole­va ta­vis pää­hen­kilök­si. Hä­nen ystävänään Jark­ko Pa­ju­nen rie­mas­tut­taa sen ver­ran kuin kä­si­kir­joi­tus an­taa sym­paat­ti­sen köm­pelöissä hätä­rat­kai­suis­saan myö­ten.
Su­san­na Mik­ko­sel­la on vai­kein roo­li hä­nen pai­nis­kel­les­saan su­run kes­kellä myös toi­mi­mat­to­man suh­teen pet­ty­myk­sissä. He­le­na Vie­rik­koa ei Zil­lia­cuk­sen ta­paan en­simmäi­senä ajat­te­li­si ro­mant­ti­sen ko­me­dian täh­dek­si, mut­ta hän on­nis­tuu var­sin hy­vin. Ehkä jo­kin va­ka­vam­pi ja koh­ta­lok­kaam­pi roo­li, vaik­ka­pa Ca­te Blanc­het­tin tyy­liin, toi­si Vie­ri­kon ky­vyt vielä pa­rem­min esil­le?
Si­vu­roo­lis­sa Sve­holm te­kee näppärän roo­lin mo­raa­lil­taan liuk­kaa­na vil­pert­tinä. Sen si­jaan Ka­ri Väänä­nen ja Ve­sa Vie­rik­ko jäävät hah­mot­to­mik­si pik­kuo­sis­saan. Tuo­mas Rin­ta-Pant­ti­lan pää­toi­mit­ta­jan myötä ta­ri­naan tuo­daan vai­val­loi­ses­ti yk­sin­huol­ta­jan ar­kea. Hä­neen liit­tyvä lop­pu­hui­pen­nus jää to­del­lis­ta vääntö­voi­maa vail­le.
Jo Hitch­cock sai ko­kea, että kat­so­jan nar­raa­mi­nen näyttämällä val­he kuin se oli­si tot­ta, on mes­ta­ril­le­kin vai­kea temp­pu. Elo­ku­van koh­tauk­set lääkä­rin vas­taa­no­tol­la ovat rat­kai­suil­taan kiin­toi­sia, mut­ta yllä­tys ei tun­nu täy­sin pe­rus­tel­lul­ta. Il­mai­sun tark­kuus kär­sii, kun kä­si­kir­joi­tuk­sen se­ka­va juo­niai­nes on oh­jat­tu pu­rek­si­mat­ta.
Vii­mei­sellä jak­sol­laan Toi­nen jal­ka hau­das­ta esit­te­lee yllättä­vimmät kään­teensä ja tiu­kim­mat ti­lan­teet. Nii­den yk­si­tyis­koh­dat tun­tu­vat hae­tuil­ta ja jäävät lop­pu­si­laus­ta vail­le. Kun vil­lit ja roh­keat­kin ker­ron­tai­deat tar­joil­laan raa­koi­na, ei kat­so­ja ”os­ta” etäi­sik­si jää­nei­den hen­kilöi­den koh­ta­loi­ta. Lop­pu­ku­van fan­ta­sia me­nee täy­sin metsään.
E­lo­ku­van häm­mentävä jäl­ki­ma­ku ei joh­du­kaan omin­ta­kei­suu­des­ta vaan to­teu­tuk­sen töksähtä­mi­sestä puo­li­te­koi­sek­si. (HB)
29/04/2009

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy