Yli 10 700 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Nälkäpeli

The Hunger Games 

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2012Kesto: 140 minuuttia
Julkaisija: Nordisk Film 
  
 
Ikäraja:
(12)
Kielletty alle 12-vuotiailta. Ohjelman saa luovuttaa vain 12 vuotta täyttäneelle.
    

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Nordisk Film) ellei toisin mainita.

Kuvat

Josh Hutchersonin leipoja-Peeta tietää, milloin Katnissin on nälkä
Josh Hutchersonin leipoja-Peeta tietää, milloin Katnissin on nälkä
Myös Gale (Liam Hemsworth) haluaisi pitää Katnissista huolta
Myös Gale (Liam Hemsworth) haluaisi pitää Katnissista huolta
Löytyisikö tästä miesten mallia?, udellaan muotiguru Lenny Kravitzilta
Löytyisikö tästä miesten mallia?, udellaan muotiguru Lenny Kravitzilta
Palkinnon liekehtivimmästä asusta voittaa Katniss Everdeen!
Palkinnon liekehtivimmästä asusta voittaa Katniss Everdeen!
Peeta kyllästyy meikkileikkeihin ja pyörii vaihteeksi ravassa
Peeta kyllästyy meikkileikkeihin ja pyörii vaihteeksi ravassa

Elokuva

Poh­jois-A­me­ri­kas­ta on lu­kuis­ten vit­saus­ten, tu­li­pa­lo­jen, tul­vien ja ra­vin­nos­ta käy­dyn so­dan jäl­keen tul­lut dik­ta­tuu­ri ni­meltä Pa­nem.

Poh­jois-A­me­ri­kas­ta on lu­kuis­ten vit­saus­ten, tu­li­pa­lo­jen, tul­vien ja ra­vin­nos­ta käy­dyn so­dan jäl­keen tul­lut dik­ta­tuu­ri ni­meltä Pa­nem. Ha­jon­neis­ta osa­val­tiois­ta muo­dos­tet­tiin val­taa pitävä Ca­pi­tol ja sitä ympäröivät kak­si­tois­ta vyö­hy­kettä. Se kol­mas­tois­ta tu­hot­tiin ran­gais­tuk­sek­si ka­pi­nay­ri­tyk­sestä. Ca­pi­tol pitää Pa­ne­mia ku­ris­sa vuo­tui­sel­la Nälkä­pe­lillä, jo­ka tar­joaa suo­ran tv-lä­he­tyk­sen sir­kus­hu­via ja toi­mii sa­mal­la va­roi­tuk­se­na va­paut­ta hai­kai­le­vil­le. Nälkä­pe­lissä eri vyö­hyk­keiltä va­li­tut nuo­ret, 16 vuot­ta täyttä­neet tytöt ja po­jat, tais­te­le­vat kuo­le­maan saak­ka, kun­nes jäl­jellä on vain yk­si juh­lit­tu voit­ta­ja.
A­me­ri­kois­sa Nälkä­pe­lillä oli kaik­kien ai­ko­jen me­nes­tyk­sekkäin en­si-il­ta­vii­kon­lop­pu. Sel­lai­nen lis­ta­me­nes­tys on eri­tyi­sen tär­keää fil­meil­le, jot­ka ovat enemmän il­miöitä kuin elo­ku­via. Elo­ku­van en­nak­ko­suo­sio ra­ken­tuu Su­zan­ne Col­lin­sin kir­ja­jul­kai­su­jen va­raan. Sii­hen näh­den on yllä­tys, mi­ten väljäh­ty­neeltä Nälkä­pe­li fil­ma­ti­soin­ti­na tun­tuu. Ga­ry Ross oh­jaa­ja­na poh­jus­taa Col­lin­sin teos­ten idea­pe­rus­tan luet­te­lok­si hu­tais­ten kuin tv-sar­jas­sa. Nälkä­pe­lillä on kii­re toi­min­ta­koh­tauk­siin, var­si­nai­sen pih­vin pa­riin. Per­soo­nal­li­set pai­no­tuk­set jä­tetään jo suo­men­ne­tun­kin kir­ja­suo­si­kin kan­sien vä­liin.
Fil­mi­ver­sion pe­las­taa su­ku­pol­ven­sa kiin­nos­ta­vim­piin näyt­te­lijöi­hin kuu­lu­va Jen­ni­fer Law­ren­ce. Kat­niss Ever­dee­ninä hän kan­nat­te­lee Nälkä­pe­liä tehtävästä toi­seen. Kat­niss on hil­jai­nen san­ka­ri­tar, ylvään oma­va­rai­nen ja herkän haa­voit­tu­va kuin vii­da­kon sel­viy­ty­mis­kamp­pai­luun siir­ret­ty Lis­beth Sa­lan­der. Ka­ris­ma­hah­mon yli­voi­mai­suus ko­ros­taa ta­ri­nan mui­den aluei­den heik­kouk­sia ja pie­nentää myös mui­den hen­kilöi­den pa­nos­ta.
Mies­puo­li­set kump­pa­nit Pee­ta (Josh Hutc­her­son) ja Ga­le (Liam Hem­sworth) ovat jo kalk­ki­vii­voil­la ihan eri lii­gaa – jol­lei ai­van eri vyö­hy­kettä – kuin kau­nis, ä­lykäs ja sisäistä voi­maa uh­ku­va nuo­ri nai­nen. Kat­niss säi­lyttää nai­sel­li­suu­ten­sa niin ki­sas­sa kuin sen ul­ko­puo­lel­la, mut­ta Nälkä­pe­lin mie­het jä­tetään sek­sittö­minä leh­dellä soit­te­le­maan. Hem­sworth voi Ga­le­na vain pon­net­to­mas­ti hai­kail­la metsä­vael­lus­to­ve­rin­sa perään. Sym­paat­ti­sen Hutc­her­so­nin oras­ta­van ka­ris­man pu­vus­tus ja mas­kee­raus peittävät te­kemällä Pee­tas­ta and­ro­gyy­ni­sen tren­di­pet­te­rin. Law­ren­cen sen­suaa­li­nen heh­ku ja Hutc­her­so­nin lai­meus te­kevät Kat­nis­sis­ta ja Pee­tas­ta pa­rit­to­mat ka­ve­ruk­set. Lop­pu­puo­len viit­taus Ro­meon ja Ju­lian iki­rak­kau­teen edel­lyttäi­si hah­moil­ta enemmän kes­kinäistä ke­miaa, sä­pinää ja sy­kettä. Täl­lai­se­naan elo­ku­va­sar­jal­la on vielä mat­kaa sii­hen odo­tet­tuun uto­piaan, jos­sa pik­ku Pii­tut, Pee­tut ja Kiss­kis­sit voi­si­vat kir­mail­la va­pau­te­tun Pa­ne­min idyl­lik­si muu­te­tuil­la vyö­hyk­keillä.
Mei­keillä ja vaat­teil­la on Nälkä­pe­lissä vä­liä. Ca­pi­to­lin de­ge­ne­raa­tio tuo­daan esiin sek­sittö­mien kil­pai­lu­juon­ta­jien ja ki­sa­tuo­ma­rien ki­mal­te­le­vil­la asuil­la ja luon­not­to­mik­si värjä­tyillä hiuk­sil­la. Mikä toi­mii kir­joi­tet­tu­na, ei ai­na tee sa­maa vai­ku­tus­ta ku­vat­tu­na. Osaa­vat näyt­te­lijät Stan­ley Tuc­ci, Eli­sa­beth Banks ja Wes Bent­ley jäävät Ca­pi­to­lin riistä­jien roo­leis­saan vaa­te­hen­ka­reik­si ja kir­ku­vik­si so­mis­teik­si ste­rii­lei­hin tv-s­how-la­vas­tei­siin.
Col­lin­sin ro­maa­nis­ta saat­taa hy­vin­kin löy­tyä to­si­te­le­vi­sion ja vii­den­tois­ta mi­nuu­tin ido­litäh­tey­den kri­tiik­kiä. Fil­mi­ver­sios­sa se hau­tau­tuu hit­ti­kaa­van al­le, jos sel­lai­seen on edes py­rit­ty. Nälkä­pe­li on var­ma pa­la te­le­vi­sio­viih­teen BB-ta­loi­hin ja pu­do­tus- ja sel­viy­ty­mis­ki­soi­hin to­tu­te­tul­le mas­say­leisöl­le. Seik­kai­luai­nek­ses­ta ei saa­da pal­jon­kaan ir­ti. Yllä­tyskään­teet ja lop­pu­kamp­pai­lu­kin to­teu­te­taan in­not­to­mas­ti kuin kes­ki­ta­son tv-sar­jan pi­lo­tis­sa. Nälkä­pe­lissä Kat­nis­sin ja Pee­tan kil­pai­li­jat ovat pah­vi­ku­via, pelkkää val­miik­si ase­tet­tu­jen an­so­jen ruo­kaa. Pie­nenä poik­keuk­se­na vain avu­lias kes­ken­kas­vui­nen tyttö, jo­ka kui­ten­kin sym­pa­tiat saa­tuaan uh­ra­taan hän­kin. Per­soo­nal­li­suut­ta pe­liin lait­ta­vat pääo­sien ohel­la vain Do­nald Sut­her­lan­din ja Woo­dy Har­rel­so­nin kal­tai­sis­ta ve­te­raa­neis­ta, jot­ka pärjäävät ko­val­la ru­tii­nil­laan. Sut­her­land on Ca­pi­to­lis­sa na­ru­ja ve­te­levä kyy­ni­nen hal­lit­si­ja, Har­rel­son idea­lis­ti­suu­ten­sa me­nettä­nyt en­ti­nen nälkä­pe­lin voit­ta­ja, jo­ka toi­mii Kat­nis­sin ja Pee­tan val­men­ta­ja­na.
Ta­ri­nas­sa on jäl­kiä ja­pa­ni­lai­ses­ta Batt­le Roya­les­ta (2000), jos­sa kou­lu­lai­set tais­te­li­vat kes­kenään. Idea ih­mis­metsäs­tyk­sestä – ja saa­liis­ta, jo­ka ku­kis­taa metsästäjän – on tut­tu jo var­hai­ses­ta ää­ni­fil­mistä, Za­rof­fin koi­ris­ta (T­he Most Dan­ge­rous Ga­me, 1932). Siinä­kin jou­si­pys­sy oli kes­kei­nen ase ja se­kin hui­pen­tui ve­ri­koi­rien saa­lii­na­joon. Za­rof­fin koi­rat vain oli­vat luo­mua, Nälkä­pe­lissä di­gi­taa­li­pe­to­ja. Pa­ne­min val­vot­tu, kie­li­pe­leillä ja rau­ta­saap­pail­la hal­lit­tu yh­teis­kun­ta pei­laa väsähtä­nees­ti Orwel­lin 1984-k­las­sik­koa. Ku­lis­si­mai­suus, kei­no­maail­ma ja viih­dy­tyk­sek­si luo­tu fik­tio muis­te­taan Tru­man Show’s­ta (1998) – mik­sei myös Ih­me­maa Ozis­ta (1939).
Ku­mouk­sel­li­nen ai­nes jää Nälkä­pe­lissä ta­kau­tu­mien (muis­tot 12. vyö­hyk­keen kai­vo­son­net­to­muu­des­ta) ja yk­sittäis­ten mel­la­koi­den (het­kessä ku­kis­tet­tu ka­pi­na) va­raan, eikä oh­jaa­ja Ross pää­se ai­na­kaan en­sio­sas­sa pie­niä viit­teitä pi­temmäl­le. Elo­ku­van alus­sa nuor­ten ai­taa­mi­nen sul­jet­tuun ti­laan Nälkä­pe­lin ar­po­mis­ta var­ten ei niinkään tuo mie­leen Har­ry Pot­te­rin vel­ho­kou­lun la­jit­te­lu­hat­tua kuin lu­kui­sis­ta elo­ku­vis­ta tu­tut kes­ki­tys­lei­ri­tun­nel­mat. Toi­sin kuin vaik­ka­pa on­nis­tu­nut X-Men –e­lo­ku­va­sar­ja, Nälkä­pe­li ei pys­ty pe­rus­te­le­maan käyttämäänsä rank­kaa te­ma­tiik­kaa.
Vas­taa­vas­ti it­se vii­dak­ko­pe­li tun­tuu osin it­se­tar­koi­tuk­sel­li­sel­ta ki­du­tus­viih­teeltä, osin yh­den­te­kevältä, me­kaa­ni­sel­ta ja tar­peet­to­mas­ti pit­ki­te­tyltä juo­nen esi­vai­heel­ta. Nälkä­pe­lin en­sio­sa sat­saa vain nuor­ten puu­dut­ta­vaan ku­jan­juok­suun, kun fik­sum­pi kat­so­ja odot­tai­si jo merk­kejä Pa­ne­min keväästä, vyö­hyk­kei­den kas­va­vas­ta tyy­tymättö­myy­destä, ka­pi­nas­ta, kuo­hun­nas­ta ja ku­mouk­ses­ta, jon­ka seu­rauk­se­na Ca­pi­tol oli­si ka­putt.
Nälkä­pe­li-e­lo­ku­van jän­ni­tys­mo­ment­te­ja suit­see tie­toi­suus las­kel­moi­dus­ta fik­tion­ra­ken­nuk­ses­ta jo val­miin fan­ta­sian sisään. Ko­ko­nai­suut­ta ha­jot­ta­vat vielä sat­tu­man­va­rai­set, no­los­tut­ta­vat­kin efek­tit, ku­ten haa­voit­tu­nei­den ih­me­pe­las­tuk­set lääk­keillä. Elo­ku­van si­jaan Nälkä­pe­listä tu­lee vi­deo­pe­li, jos­sa kaik­ki on mah­dol­lis­ta, mut­ta mikään ei ko­vin ih­meel­listä. Kai­ken hui­puk­si sääntöjä voi­daan ta­ri­nas­sa kes­ken kai­ken muut­taa. Se on jo epä­rei­lua fik­tioon eläy­tyvää koh­taan. (HB)
05/04/2012

Traileri

Tämä video on ehkä jo poistettu YouTube:sta. Kokeile kuitenkin?

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy