Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Uutispommi

Elokuva

Pai­no­ko­neet seis!

Pai­no­ko­neet seis! Li­za Mark­lun­din ro­maa­ni Uu­tis­pom­mi räjäyttää myös elo­ku­va­ver­sio­na. Co­lin Nut­leyn oh­jaa­maa Uu­tis­pom­mia kan­nat­te­lee naa­pu­ri­maan vah­va dek­ka­ri­pe­rin­ne, elo­ku­vis­sa ja te­le­vi­sios­sa vuo­sien var­rel­la kou­liin­tu­nut il­mai­su ja hyvällä ta­val­la ru­ti­noi­tu näyt­te­lijä­tii­mi. Mark­lun­din pi­rul­li­sen viih­dyttävät jännä­rin sol­mut tar­jo­taan kat­so­jal­le mauk­kain höys­tein, tiuk­ka­na kak­si­tun­ti­se­na pa­ket­ti­na.
Li­za Mark­lund, 37, on Ruot­sin uu­sin dek­ka­ritäh­ti, jon­ka oma toi­mit­ta­ja­ko­ke­mus Exp­res­sen-leh­dessä ta­kaa ai­tou­den tun­nun An­ni­ka Bengt­zo­nin, kir­jai­li­jan luo­man il­tapäivä­leh­den ri­kos­toi­mit­ta­jan, työpäivässä. Il­mes­ty­mis­vuo­te­naan 1998 Uu­tis­pom­mi va­lit­tiin Ruot­sin vuo­den dek­ka­rik­si ja sitä on siellä myy­ty jo 650.000 kap­pa­let­ta.
Val­ta­tais­te­lu leh­ti­ta­los­sa
E­lo­ku­van oh­jaa­ja Co­lin Nut­ley, 57, on hank­ki­nut oi­keu­det myös Bengt­zon-sar­jan toi­seen kir­jaan, Stu­dio Se­xiin. Il­mei­ses­ti tämä Ruot­siin siir­ty­nyt brit­ti on jäl­leen is­ke­nyt kul­ta­suo­neen. Aiem­pia me­nes­tyk­siä ovat ol­leet mm. En­kel­ten ta­lo ja sen jat­ko-o­sa. Nut­ley ei ole ta­vat­to­man oma­peräi­nen te­kijä, mut­ta nyt hän on on­nis­tu­nut leik­kaa­maan löysät pois. Elo­ku­va­ko­ne on öl­jyt­ty ja hih­nal­ta suol­tuu jännä­rin­vi­ri­tyk­siä tiu­kas­sa laa­dun­val­von­nas­sa.
Bengt­zon on juu­ri va­lit­tu Kvällsp­res­se­nin ri­kos­toi­mi­tuk­sen pääl­likök­si. Nais­puo­lis­ta po­moa ka­deh­di­taan ja hä­nen osaa­mi­sen­sa ase­te­taan ky­see­na­lai­sek­si. Leh­ti­ta­lon sisäi­set int­ri­git ovat ta­ri­nas­sa yhtä kes­kei­siä kuin sen ri­kos­juo­ni, jos­sa Tuk­hol­man sta­dio­nil­la räjähtää juu­ri kun Ruot­sil­la on toi­veis­sa saa­da jär­jes­tettäväk­seen vuo­den 2004 olym­pia­lai­set.
Ki­so­jen jär­jes­te­ly­ko­mi­tea kii­ruh­taa tuo­mit­se­maan ta­pauk­sen sa­bo­taa­sik­si. Kun rau­nioi­den kes­keltä löy­tyy nai­sen ruu­mis, päät­te­lee ri­kos­re­port­te­rim­me, että mur­haan saat­taa sisäl­tyä pal­jon yk­si­tyi­sem­piä in­to­hi­mo­ja. Uu­tis­pom­mi hui­pen­tuu jou­luaat­toon, jol­loin Bengt­son saa huo­ma­ta jou­tu­neen­sa seu­raa­vak­si sar­ja­mur­haa­jan lis­tal­la.
Elämä lööp­pien ta­ka­na
E­lo­ku­van alus­sa Nut­leyn tyy­li on jyräävä, kun uu­tis­toi­mi­tuk­sen hek­ti­nen ju­tun­juur­ten kai­ve­lu pai­su­tel­laan shok­ki­leik­kauk­sin ja pau­haa­vin mu­siik­ki­taus­toin oop­pe­ra­mai­siin mit­toi­hin. Vä­hi­tel­len ker­ron­ta rau­hoit­tuu (tai kat­so­jan silmä tot­tuu) ja ta­ri­nan kään­teet sekä var­sin­kin ruot­sa­laisnäyt­te­lijöi­den osaa­mi­nen tem­paa­vat mu­kaan­sa.
A­luk­si tym­peältä vai­kut­ta­van Bengt­zo­nin ura­ke­hi­tys ja yk­si­tyi­selämä­kin al­ka­vat kiin­nos­taa. Uu­tis­toi­mit­ta­jan työ on tie­tys­ti am­ma­teis­ta jän­nittä­vin he­ti yk­si­tyi­set­sivän jäl­keen, mut­ta in­hi­mil­li­ses­ti kieh­to­vam­pia ovat kur­kis­tuk­set Bengt­so­nin ko­tiin ja sän­ky­ka­ma­riin. Pait­si työnsä, An­ni­kal­la on myös avio­mies ja kak­si las­ta. Työ vie mo­lem­pia puo­li­soi­ta ja las­ten hoi­to­vuo­rois­sa on epä­suh­taa päi­vien ve­nyessä. Kah­den­kes­kistä ai­kaa pa­ril­le har­voin jää. – Eikö kai­kil­la pik­ku­las­ten van­hem­mil­la ole sa­man­lais­ta?, ky­syy An­ni­ka, kun mies va­lit­taa sek­sin­puu­tet­ta.
Pääo­sas­sa He­le­na Bergströ­min suo­ri­tus­ta voi luon­neh­tia työ­voi­tok­si. To­del­li­set per­soo­nal­li­suu­det nähdään si­vu­roo­leis­sa, ku­ten kyy­ni­nen toi­mi­tus­sih­tee­ri Rei­ne Bry­nolfs­son tai van­ho­ja hy­viä, mies­val­tai­sia jour­na­lis­tiai­ko­ja hai­kai­le­va Nils Lan­ge­by. Lois­ta­va Per­nil­la Au­gust hätkäh­dyttää nyt ai­van toi­sel­la ta­val­la kuin Berg­man-ai­hei­den pa­pin­rou­va­na tai Täh­tien so­dan Ana­kin Skywal­ke­rin äi­tinä.
Kvällspräs­se­nin em­paat­ti­nen, kaik­kia kuun­te­le­va ja Bentg­zo­nia lo­put­to­mas­ti tu­ke­va pää­toi­mit­ta­ja tun­tuu kyllä liian hyvältä ol­lak­seen ihan tot­ta. Eikä par­hain rat­kai­su ole tie­tys­ti sekään, kun erään mur­han mo­tii­veis­ta lop­puhässäkässä to­de­taan vain, että ”­se on pitkä ta­ri­na”. (HB)

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2002Kesto: minuuttia
Julkaisija:  
  
    

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle ellei toisin mainita.

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy