Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Public Enemies

Elokuva

O­tis Tay­lo­rin rul­laa­va, mo­der­ni ban­job­lues säestää elo­ku­van van­ki­la- ja ta­kaa-a­jo­koh­tauk­sia.

O­tis Tay­lo­rin rul­laa­va, mo­der­ni ban­job­lues säestää elo­ku­van van­ki­la- ja ta­kaa-a­jo­koh­tauk­sia. Muu­ten Mic­hael Man­nin Pub­lic Ene­mies luot­taa 30-lu­vun la­maan si­joit­tu­van ta­ri­nan sä­ve­lissä ai­ka­kau­den kul­ta­kim­pa­lei­siin, Bil­lie Ho­li­dayn vai­ker­ta­vaan li­ver­ryk­seen ja tee­ma­na käy­tet­tyyn stan­dar­diin Bye, Bye Black­bird. Mu­siik­ki ra­ken­taa gangs­te­rin elämä­ker­ta­ver­sios­sa fik­tion va­pau­del­la ro­man­ti­soi­tua ku­vaa pank­ki­ryöstäjä John Dil­lin­ge­ristä (1902-1934).
Yhtä hy­vin oh­jaa­ja oli­si voi­nut iro­ni­ses­ti lisätä ää­ni­rai­dal­le Ch­ris De Burg­hin sii­rap­pi­sen La­dy In Re­din, sillä sen ni­men ai­ka­lai­set an­toi­vat nai­sel­le, jon­ka pettämänä Dil­lin­ge­rin ta­ri­na päät­tyi Biog­raph-e­lo­ku­va­teat­te­rin edessä heinä­kuus­sa 75 vuot­ta sit­ten.
Sa­no­taan, että Dil­lin­ger it­se am­pui ”­vain” yh­den hen­kilön, mut­ta hä­nen ryöstönsä ai­heut­ti­vat usei­ta kuo­le­mia. Kun Pub­lic Ene­mie­sin pää­hen­kilöä esittää kaik­kien ihai­le­ma, tai­ta­va John­ny Depp, on sym­pa­tiat la­dat­tu val­miik­si ri­kol­li­sen ja mur­ha­mie­hen puo­lel­le. Tämä on Man­nin elo­ku­van il­mei­sen tie­toi­nen, las­kel­moi­va­kin ris­ki, jo­ka te­kee fil­mistä nau­tit­ta­van, mut­ta myös ky­see­na­lai­sen.
Rat­kai­sul­le löy­tyy kyllä pe­rus­tei­ta. Pa­han la­man kes­kellä kan­sa ra­kas­ti lain­suo­jat­to­mia kon­nia, ai­kan­sa me­dia­julk­kik­sia, jot­ka näyt­tivät sa­bo­toi­van ame­rik­ka­lais­ta ra­ha­val­lan sys­tee­miä, missä kei­not­te­li­jat ri­kas­tui­vat ja kan­sa­lais­ten ko­dit jou­tui­vat pak­ko­lu­nas­tuk­sel­la pank­kien hal­tuun. Elo­ku­vas­sa Chan­ning Ta­tu­min ohi men­nen näyt­te­lemästä Pret­ty Boy Floy­dis­ta lau­loi Woo­dy Guth­rie ai­ka­naan näppä­rin sä­kein: ”­Jot­kut ryöstävät si­nut kuu­des­ti­lau­kea­val­la, toi­set täy­te­kynällä.” Myös John Stein­bec­kin Vi­han he­del­missä Pret­ty Boy Floyd mai­ni­taan nurk­kaan ajet­tu­na uh­ri­na.
Tu­li­tais­te­lu kor­ves­sa
Dil­lin­ge­rin us­ka­liaat ryöstöt ja van­ki­la­paot, jois­ta yh­den hän on­nis­tui te­kemään puu­pis­too­lil­la var­ti­jaa uha­ten, tuo­vat Man­nin elo­ku­vaan sy­kettä. Os­ca­rin Piaf-tul­kin­nal­laan an­sain­nut Ma­rion Co­til­lard esittää it­senäistä ja si­su­kas­ta ra­kas­tet­tua, Bil­lietä. Co­til­lard näyt­te­lee tässä­kin hy­vin, vaik­ka Dil­lin­ge­rin si­vii­li­minää Man­nin on muu­ten han­ka­la saa­da yhtä kiin­nos­ta­vak­si kuin ko­va­pin­tais­ta gangs­te­ri-i­ma­goa.
Ch­ris­tian Ba­le esittää hie­nos­ti Dil­lin­ge­riä metsästävää FBI:n agent­ti Pur­vi­sia, jo­ka ta­sa­pai­noi­lee po­mon­sa J. Ed­gar Hoo­ve­rin tu­lo­so­do­tus­ten ja alais­ten­sa suo­je­lun vä­lillä. Dil­lin­ge­rin kuo­le­man jäl­keen Hoo­ver oli ka­teel­li­nen Pur­vi­sin saa­mas­ta mai­nees­ta.
Dil­lin­ge­rin kop­la ryös­ti vuo­den kestä­neellä ural­laan tu­si­nan ver­ran pank­ke­ja ja kaap­pa­si jä­se­niään va­paak­si hyökkäämällä kol­meen po­lii­si­lai­tok­seen. Vaik­ka Pub­lic Ene­mies ot­taa fik­tion va­pauk­sia, Mann ei fil­miinsä kir­jan­nut ri­kol­li­sen tem­pauk­sis­ta hur­jin­ta. Vielä kuo­lin­vuon­naan Dil­lin­ger pa­kot­ti ki­rur­gin muut­ta­maan kas­von­sa ja sor­menjäl­kensä tun­nis­ta­mat­to­mik­si.
Rois­ton röyh­key­teen ja kek­se­liäi­syy­teen viit­taa fil­min koh­taus, jos­sa Dil­lin­ger as­tuu po­lii­sin pää­ma­jaan il­man, että ku­kaan tun­tee häntä. Epä­to­del­li­nen ti­lan­ne nähdään lop­pu­puo­lel­la. Ken­ties Dil­lin­ge­rin ”nä­kymätön haa­mu” on tar­koi­tet­tu en­teel­li­sek­si kuol­leen mie­hen kä­ve­lyk­si. Po­lii­sia­se­man seinällä kun ta­pet­tu­jen gangs­te­rien ku­va­ko­koel­mas­ta puut­tuu vain yk­si: Hoo­ve­rin ni­meämä ”yh­teis­kun­nan vi­hol­li­nen nu­me­ro yk­si”.
2000-lu­vun oh­jauk­sis­saan Mann on käyttä­nyt di­gi­taa­li­sia ka­me­roi­ta. Pub­lic Ene­mies on di­gi­ku­vauk­sen räi­kein esi­merk­ki hyvässä kuin pa­has­sa. Po­lii­sin hyökkäys gangs­te­rien metsämö­kil­le on ku­vat­tu pi­meässä. Tu­li­tais­te­lus­sa kor­ven kes­kellä Mann ja luot­to­ku­vaa­jan­sa Dan­te Spi­not­ti tal­tioi­vat pu­ku­mie­set­si­vistä ja yllä­te­tyistä kon­nis­ta kiih­keän vä­litöntä, li­ve­ti­lan­net­ta tai val­von­ta­ka­me­ran to­dis­tus­voi­maa muis­tut­ta­vaa ma­te­riaa­lia. Mut­ta fil­min yleisjäl­keen ver­rat­tu­na pa­kah­dut­ta­va ja rai­voi­sa, ko­kei­le­va­kin jak­so on il­meeltään lat­tea ja ru­ma.
Mic­hael Mann näyttäi­si teh­neen per­soo­nal­li­sim­mat elo­ku­van­sa 80- ja 90-lu­vuil­la. Hal­lit­tu ja viih­dyttävä Pub­lic Ene­mies ei kä­si­tystä muu­ta, mut­ta on kui­ten­kin kiin­nos­ta­vam­pi fil­mi kuin oh­jaa­jan edel­li­nen ­Mia­mi Vi­ce. (HB)
24/08/2009

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2009Kesto: 141 minuuttia
Julkaisija: Universal 
  
 
Ikäraja:
(15)
Kielletty alle 16-vuotiailta. Ennen vuoden 2012 ikäraja­merkintä­uudistusta tämän julkaisun ikäraja oli 15 vuotta.
VET: 212656  

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Universal) ellei toisin mainita.

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy