Clint Eastwood ratsastaa kaupunkiin ilmestyskirjan pyövelinä, joka taitaa yhtä lailla suojelusvirret kuin viimeisten riittien toimittamisen.
Clint Eastwood ratsastaa kaupunkiin ilmestyskirjan pyövelinä, joka taitaa yhtä lailla suojelusvirret kuin viimeisten riittien toimittamisen. Pastorin ja pistoleeron, laupiaan samarialaisen ja pidättelemättömän viikatemiehen, yhdistelmä on koukuttava rohto kaupunkia vaivaavaan itselvaltiaaseen, jonka täytyy tipahtaa palliltaan ennen kuin rauhaa rakastavat kansalaiset voivat nauttia elämästään täysin siemauksin.
Ohjaauksesta ja pääosasta itseoikeutetusti vastaavan Eastwoodin käsi on kaikessa vakaa pitäen eepoksen arkisen uskottavana kaikista sen fantastisista elementeistä huolimatta. Pelastajana saapuva mies on paikalla vain kun häntä tarvitaan, mutta suojellusenkeliksi tällä on kaikesta päätellen synkkä menneisyys ja kuusi luodinjälkeä keskellä selkää. Asetelma antaa mukavasti virtaa sinällään hyvin tavanomaiseen ja paikoin hitaaseen lännenloruun.
Vakaa ja kontrastiltaan skarppi kuva jää aavistuksen pehmeäksi, mutta ottaa kuitenkin ilmiselvästi kaiken irti lähdemateriaalista ja Idahon jylhästä luonnosta. Jokunen otos siellä täällä yltää erinomaiseen tarkkuuteen, mutta pääosin on tyytyminen ilmeikkään tyylikkääseen kuosiin. Väritoisto on kylläistä, musta on mustaa ja myös valo iskee painokkaasti.
Kova ja kolkko ääniraita toistaa dialogin ja pyssytaistelut samalla äkkipikaisuudella ja vimmalla. Musiikkiraita on miltei yhtä alleviivaava kuin Josey Walesissa.
Ekstroissa kaksi tuhtia dokumenttia Eastwoodin urasta laajemmin (yht. 150 min.), Josey Wales -levyltä tuttu kooste Eastwoodin länkkäreista (18 min.), ja kooste kuvauksista (9 min.) sekä elokuvan tyttöä näyttelevän Sydney Penneyn musiteluita (7 min.). Ekstroista valtaosa keskittyy muuhun kuin tähän elokuvaan, mutta anti on siitä huolimatta kiinnostava. (IJ)