Öinen hurjastelu päättyy vakavin seurauksin.
Öinen hurjastelu päättyy vakavin seurauksin. Vauhdin sokaisemat Manolo ja Mirko jyräävät pikku-Pandallaan tuntemattoman ihmisen yli. Ajan hengen mukaisesti, nuorukaiset kaasuttavat karkuun. Jääkö tyhjänpäiväinen kaahailu ja välinpitämättömyys rangaistuksetta?
Elämä osoittaa kummallisuutensa. Ikävä välikohtaus avaa kaveruksille portit kohti eräänlaista — sanotaanko vaikka italialaista — unelmaa. Tilaisuuteen tartutaan silmänräpäyksessä. Manolon ja Mirkon havaitessa hetkensä saapuneen, puntaroinnille ei tässä hetkessä ole tilaa. Elämä todistaa rangaistuskeinojensa olevan monenlaiset.
Damiano ja Fabio D’Innocenzon esikoiselokuva nostaa esiin tärkeitä teemoja. D'Innocenzot pohtivat perinteisiä moraalikysymyksiä lukuisilla tahoilla. Boys Cry rynnii ihmismielen pohjamutiin: rikoksen oikeutukseen, häikäilemättömään omaneduntavoitteluun, ystävyyden päivittäiskauppahintaan. Kiintoisin kysymys lienee pohjimmaisena. Onko menestykseen ja rikkauksiin hamuava nuoriso todella näin helposti ostettavissa?
Kuinka pienestä voi ollakaan kiinni vaa'ankieli-ihmisen luisuminen väärälle puolelle? Luokkaerojen kasvaessa, rajatapausihmisten määrän lisääntyessä modernin Euroopan malliin, on lienee selvää, että tulevaisuudenkuva ei voi optimistisempi olla.
Mafiaelokuvalle tyypillinen kolkko dialogi toimii Rooman slummien piirtyessä taustalle kivisinä ja karuina. Paolo Carneran kamera on jatkuvasti poikien niskassa — kuin pahaa ennustaen.
D'Innocenzon veljesten äärimmäisen ahdistava visio toimii toivottomuudessaan. Se velloo pahuudessa, nostaen esiin ihmiskunnan syrjätielle horjahtaneet — lapsihuorista parittajiin.
Pakahduttavan tarkkasilmäinen teos nähdään Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla 2018. Elokuvassa on englanninkielinen tekstitys. (VA)