Elämänsä kortit hukannut mies vaihtaa itsemääräämisoikeutensa lentolippuun galaksin toiselle puolen.
Elämänsä kortit hukannut mies (Robert Pattinson) vaihtaa itsemääräämisoikeutensa lentolippuun galaksin toiselle puolen. Miekkonen päätyy uhrautumaan kiertotalouden alttarille monistettavana elämänmuotona, jonka tehtävä on kuolla kerta toisensa jälkeen pseudotieteellisten kokeiden nimissä kunnes 3D-tulostin palauttaa hänet taas elävien kirjoihin — tai ainakin uhrattavien kirjoihin.
Korealaisen Bong Joon Ho:n (mm. Snowpiercer, Parasite) ohjaama ajatusleikki aloittaa napakasti jumalmoodin käätöpuolen näyttäen. Kuolemattomuuden sijaan edessä on loputon kuolemien sarja, joiden arvo ihmisskunnalle tuntuu usein epäselvältä. Elokuva ottaa tapahtumiinsa arkisen irtaantuneen otteen kunnes elämänhalu, mustasukkaisuus ja merkityksen hakeminen tarraavat kevyesti kiinni. Tapahtumien imu hupenee tarinan puolivälissä, mutta novelli kantaa silti loppuun saakka. Käteen jää mielenkiintoinen skenaario ja leikatun humoristinen ote poskettomiin tapahtumiin, mutta loppuratkaisu maistuu silti laboratoriolihalta — yhdestä 17 eri mahdollisuudesta, joista mikään ei ehkä mullistaisi universumia.
Erinomainen kuva on tummasävyinen, terävä, ja kaikin puolin uskottava tulevaisuuden tulkkina. Jälki on asiallisen vakaata läpi tulen ja jään eikä anti hyydy lopun tietokoneella luoduissa massakohtauksissakaan. Vaikutelma on pienimuoyoinen, mutta ei koskaan klaustrofobinen.
Dialogin varaan rakentuva ääniraita on niin ikään asiallisen elävä, energinen ja yksityiskohtia täynnä aina 3D-tulostimen nakutuksesta alkaen. Anti ei koskaan hullaannu tapahtumiensa mittapuusta, ei sen enempää henkilökohtaisella tasolla kuin massataistelun tuoksinnassa liikuttaessa, mutta ote on skarppi ja personaallisen irtaantunut.
Ekstroissa kolme koostetta elokuvan synnystä (yht. 30 min.) ja kaksi traileria. (IJ)