Alan Rudolphin lahjakkuudesta ei ole epäilystäkään.
Alan Rudolphin lahjakkuudesta ei ole epäilystäkään. Robert Altmanin apulaisohjaajana tunnetuksi tullut herrasmies ei vaan vieläkään, yli 60-vuotiaana, ole onnistunut näyttämään mitään muuta kuin tuon "lahjakkuuden". Hänen hienoimmaksi teoksekseen näyttää jäävän 1920-luvun Pariisin taiteilijapiireihin tunkeutuva The Moderns (1988).
Lähtökohdiltaan mielenkiintoinen Autokauppias on houkuttelevan persoonallinen kertomus omituisista ihmisistä amerikkalaisessa pikkukaupungissa. Rudolph on saanut käyttöönsä elokuva-alan parhaita tekijöitä. Näyttelijät, odottamaton kamerankäyttö sekä leikkaustekniikka toimivat erinomaisesti yhdessä. Moni asia jää silti avoimeksi.
Kaikki pienet yksityiskohdat aiheuttavat sen, ettei elokuva (sen paremmin kuin katsoja) ehdi hengittää missään vaiheessa. Huumehuuruisiin hahmoihin on tämän vuoksi vaikea päästä sisälle.
Kuva on epätarkka ja rakeinen, eikä pysy mukana nopeissa liikkeissä. Ääni on kelvollinen, mutta ansaitsisi monikanavaisen erottelun, jo pelkän dialogin sekavuuden johdosta. Ekstroja ei ole lainkaan - harmi kyllä. Tämä teos kaipaisi tekijöiltään edes jonkinasteisen selityksen. (VA)