Aina täytyy olla joku, joka osaa tehdä ensin.
Aina täytyy olla joku, joka osaa tehdä ensin. Toki voi miettiä, loiko joku ennen kirjailija Norbert Jacquesia maailmaa mahtavampaa suurrikollista. Oliko se Alexandre Dumas’s kardinaali Richelieu, Arthur Conan Doylen tohtori Moriarty tai muu? Joka tapauksessa Fritz Langin jo mykkäelokuvien aikakaudella alkanut Mabuse-sarja loi superrikollisen, kriminaalin älyn kiteytymän, joka loi pohjaa myöhemmälle supersankarikaanonille, mustalle elokuvalle ja lopulta huvittavan banaalisena James Bond –jatkumona.
Lang osasi kuvata kuin saksalaisen taiteen kiteytymänä: Wagnerin mahtipontisuus, Bauhausin dekadenssi ja natsismin luoma roskaväen totalitärismi iskevät katsojaa päähän luultavasti voimallisemmin kuin aikoinaan. Saksan kansa oli kokenut paljon: kohtuuttomiin sotakorvauksiin johtaneen ensimmäisen maailmansaodan, 1920-luvun hyperinflaation ja 1930-luvun natsismin täydellisen suvaitsemattomuuden. Eipä ihme, että elokuvan ensi-ilta oli Budapestissa ja Saksa sai odottaa pari vuosikymmentä teatteriesitystä, jopa Bundeswehrin aikaan. Nykykatsoja puolestaan lukee kaikki kohtaukset tietäväiset lasit päässään. Adolf Hitler vilahtaa tiuhaan. Mutta mikäpä muu hänet loikaa kuin inhimillinen paine.
Laadukas kuva miellyttää ottaen huomioon sen, että sitä on kursittu kokoon monista lähteistä. Kuvakohinaa ja välkyntää nähdään ruudun nurkissa, mutta se tuntuu jotenkin kuuluvan tunnelmaan. Ääniraita toistaa selkeästi dialogin ja laukaukset paukahtavat napakasti. Ekstroissa täydellinen ranskankielinen versio, joka filmattiin samaan aikaan ranskalaisten näyttelijöiden voimin, 21 min. vuoden 1964 Langin haastattelua, 15 min. dokumentti ”Mabuse in Mind”, 20 min. eri versioiden vertailua, 10 min. haastattelu Mabusen luojan Norbert Jacquesin tuntijasta Michael Farinista, Tom Cunningin essee Langista, lavastaja Emil Haslerin töiden kuvagalleria ja promokuvien galleria. Lisäksi kahdeksansivuinen triviavihko. R0-levy. (PS)