John McNaughton on tarttunut jälleen mielenkiintoiseen käsikirjoitukseen.
John McNaughton on tarttunut jälleen mielenkiintoiseen käsikirjoitukseen. Henry – sarjamurhaajan ohjaajana historiaan jäänyt, sittemmin television puolella enemmän vaikuttanut McNaughton paneutuu syvälle ihmismielen syövereihin. The Harvest käsittelee perheensisäistä vallankäyttöä, sairaan lapsen kanssa elämisen vaikeutta sekä maailmankuvan suppeuden ja piirien pienenemisen aiheuttamaa mielen ahtautta.
12-vuotias Andy viettää päivänsä kotioloissa pyörätuolissa ja sängyssä. Perhe-elämä näyttää ulkoisin puolin toimivan. Sairaalassa työskentelevät vanhemmat huolehtivat Andysta, äiti jopa turhan vakavissaan. Vaikka uskoa luodaan, kouluun ei kuitenkaan ole asiaa. Kotiopetus käy vallan hyvin.
Naapuriin muuttanut Andyn ikäinen Maryann lähtee pienelle tutkiskelumatkalle Andyn ikkunaruudun taakse, kiinnostuen välittömästi talon touhuista. Pienet merkit näyttävät asioiden olevan poissa tolaltaan. Isovanhempiensa lempeästä kasvatusmallista nauttiva Maryann ihmettelee, miksi naapurinpoikaa pidetään neljän seinän sisällä. Kaikki lähimmäiset ovat yhtälailla huolissaan Andysta, kukin osoittaa sen omalla tavallaan. Välittämisen eri muotoja puntaroidaan.
Kaunis, syksyinen maisema hehkuu kankaalla, kuitenkin pelkoa uhaten. Runsas käsivara lisää jännitettä. Todellinen jännite on kuitenkin äidin rooliin istutettu Samantha Morton. Lääkäriäidin rooli on kuin Oscar-gaalaa varten kirjoitettu. Liikutaan narsismin, ihmisjumaluuden ytimessä, Katherinen valta on moniulotteista. Michael Shannonin herkästi kokoama isähahmo Richard alistuu asemaansa, raivo kasvaa sisällä. Natasha Calis (Maryann) luo poikkeuksellisen uskottavan lapsiroolin. Pienestä pitäen alalla pyörinyt Calis tuntuu harvinaisen valmiilta ammattiinsa, next big thing aikuismarkkinoillakin. John McNaughton on saanut käsiinsä kertakaikkisen upean tekstin, sitä tekemään taidokkaan ryhmän ja hallinnut kokonaisuutta kirkkaalla visiolla.
Toistaiseksi yllättävän pienelle huomiolle jäänyt elokuva esitetään Night Visions –festivaaleilla kahteen otteeseen, Kinopalatsin ykkössalissa torstaina 30.10. kello 17.45 sekä kakkossalissa perjantaina 31.10. klo 20.35. (VA)