Loistelias uusi tulkinta mestarietsivä Hercule Poirot'n Egyptin lomasta, joka kääntyy seurapiirimurhan selvittelemiseksi Niilillä.
Loistelias uusi tulkinta mestarietsivä Hercule Poirot'n (Kenneth Branagh) Egyptin lomasta, joka kääntyy seurapiirimurhan selvittelemiseksi Niilillä. Ajattoman vaivattomasti etenevä dekkari tarjoaa kaiken mitä hyvältä Poirot'lta voi nykykatsannossa odottaa. Egyptin pyramidien tarjoama elämää suurempi ja vastaansanomattoman ajaton miljöö luo huikeat puitteet murhamysteerille, jossa jokainen hahmo tuntuu olevan lihaa ja verta — ja jokaisella on oma motiivinsa siirtää uhri tuonpuoleiseen.
Kenneth Branagh'n toinen Poirot laventaa kaanonia varovasti, mutta maukkaasti. Taustatarina ensimmäisen maailmansodan taistelukentiltä ei ole peräisin Agatha Christien kynästä, mutta tämä ja muutama muu vapaus istuvat kokonaisuuteen jos ei tarpeellisina niin toimivina lisinä. Itse tarinan suhteen suurimmat vapaudet tuntuvat olevan Poirot'n viiksien salaisuus ja risteilyväen nivominen yhteen samaksi hääseurueeksi, mutta nämäkään eivät sotke elokuvanautintoa. Lopulta otetut vapaudet ovat pieniä ja niiden tarjoaman styroksin lomasta löytyy yhä timanttinen viihdeilta.
Tämä on eskapismia parhaimmillaan vaikka konna ei pääsekään pakoon. Poirot itsekin palaa kuulemma Venetsiaan sijoittuvan kolmannen seikkailun myötä lähivuosina.
Upea, upea kuva punoo ajattoman komean kudoksen 1900-luvun seurapiiriloistoa pyramidien varjoon istutettuna. Pari yksittäistä otosta siellä täällä näyttää hitusen tietokonemaiselta, mutta näitä välähdyksiä lukuun ottamatta jälki on pakahduttavan terävää, luonnollisen värikylläistä ja satumaisen eleganttia.
Tarkan pehmeästi artikuloiva ääniraita löytää tekstuurit dialogistaan ja jännityksen draamastaan. Niilin soljuessa rauhallisesti eteenpäin syntyy höyrylaivan äänistä, iholle tulevasta dialogista ja niskavilloja nostattavasta jännityksestä virkeä äänimaisema.
Ekstroissa poistettuja kohtauksia (11 min.), traileri ja neljä koostetta (38 min.). (IJ)