Kun Hoyt Axtonin ”Pusher” lähtee Steppenwolfin käsittelyssä liikkeelle ja ”Born To Be Wild” nostaa adrenaliinia astetta enemmän, kylmät väreet ilmestyvät selkäpiihin.
Kun Hoyt Axtonin ”Pusher” lähtee Steppenwolfin käsittelyssä liikkeelle ja ”Born To Be Wild” nostaa adrenaliinia astetta enemmän, kylmät väreet ilmestyvät selkäpiihin. Silti elokuva ei kerro kovista kundeista, vaan uhreista, jotka ammutaan tienposkeen kanahaulikolla ja sekin pitkän tukan takia jossain Lousianan ja Floridan rajamailla..
Elokuvan varsinaisen käsikirjoittajan, Candy-romaanista tunnetun Terry Southernin roolia kuvataan mielenkiintoisesti ekstroissa. Hänen tarkoituksenaan oli luoda nykyajan western ja Wyatt Earp & Billy the Kid. Muita esikuvia olivat mm. vanhat Captain America -sarjakuvat.
Easy Rider tarjoaa paljon ikimuistettavia kohtauksia. Tuottajavelho Phil Spector ostaa kokaiinia, ja astuu Rolls-Royceensa. Legendaarisimpia: Jack Nicholson ottaa ensimmäiset huikat jimbeamia putkan ovella. Myöskään ohjaaja Hopper ei liiemmin joudu näyttelemään paranoidia hippiä. Suurin osa ruohosta ja LSD:stä nautittiin oikeasti, mikä johti aitoon tunnelmaan, ja aika lailla mahdottomiin tuotannollisiin tilanteisiin. Elokuva kuvattiin samalla budjetilla kuin Roger Cormanin Wild Angels, 40 000 dollarilla. 16 mm kamerat surisivat Mardi Gras’ssa. (PS)
Hyvä kuva säilyttää kuosinsa myös nuotiokohtauksissa, mutta jää parhaimmillaankin keskitien kulkijaksi. Toisto on kauttaaltaan rakeista, mutta tarkoituksellisesti 16mm:senä kuvattu New Orleans -osio lähentelee tältä osin jo taide-elokuvaa. Kaikesta päätellen rajoittava tekijä on kuitenkin alkuperäinen materiaali, joten tuskinpa tätä juuri komeampana on nähty koskaan. Ääniraita soi siististi, musiikkiraidaltaan jopa pakottomasti. Ekstroissa Hopperin uninen mutta omakohtainen kommenttiraita ja mainio making of (65 min.). (IJ)