Yli 10 700 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
DVD

Berlin Alexanderplatz

Elokuva:
Kuva & Ääni:
Ekstrat:

Tekniset tiedot

Formaatti: DVD
 
Vuosi: 1980Kesto: 897 minuuttia
Julkaisija: ScanboxKuva:
1.33
Ääniraita: Dolby Digital Mono
 
Ikäraja:
[18]
Kielletty alle 18-vuotiailta julkaisijan ilmoituksella. Tämä nimike on julkaistu ennen vuoden 2012 ikärajamerkintäuudistusta.
  EAN: 5706107126654

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Scanbox) ellei toisin mainita.

Elokuva

Pa­ra­dok­saa­lis­ta kyllä, Rai­ner Wer­ner Fass­bin­de­rin upeal­la ural­la kaik­kein suu­rin työ saat­toi ol­la tv-­sar­ja.

Pa­ra­dok­saa­lis­ta kyllä, Rai­ner Wer­ner Fass­bin­de­rin upeal­la ural­la kaik­kein suu­rin työ saat­toi ol­la tv-sar­ja. Se on tie­tys­ti ma­kua­sia, mut­ta Dos­to­jevs­kin op­pi­po­jan Alf­red Döb­li­nin vai­keas­ti fil­ma­ti­soi­ta­va Wei­ma­rin sa­ga on jo­ka ta­pauk­ses­sa kaik­kien ai­ko­jen tv-tuo­tan­to.
Näin on, vaik­ka Fass­bin­der muut­ti Döb­li­nin ta­ri­naa selväs­ti. Ta­run san­ka­ri Franz Bi­ber­kopf saa ha­ka­ris­tin kä­si­var­teen­sa jo Pots­da­mer Plat­zin sa­no­ma­leh­ti­kaup­piaa­na, vaik­ka vuon­na 1929 jul­kais­tus­sa kir­jas­saan Döb­lin vain ker­ran viit­ta­si 1919 Frei­korp­siin te­kemään Ro­sa Lu­xemn­bour­gin mur­haan ja mai­nit­si tästä siin­neet rus­kea­pai­dat vain etäi­ses­ti. It­se asias­sa kir­jas­sa Franz osal­lis­tui enemmän kom­mu­nis­tien ja pe­las­tu­sar­mei­ja­laisr­ten ko­koon­tu­mi­siin. Döb­lin ku­va­si ri­kol­lis­ten ee­tos­ta ja aat­teet vain kup­li­vat taus­tal­la. Fass­bin­de­ril­le aa­te oli jo­non en­simmäi­senä.
Kah­des­ta avain­koh­tauk­ses­ta en­simmäi­nen on muu­tet­tu täy­sin. Ro­maa­nis­sa Franz Bi­ber­kopf ei puu­tu ystävänsä Lü­der­sin pe­tok­seen, vaan väistää ko­ko asian. Tois­ta en ha­lua spoi­la­ta.
Sinänsä tämä ei hait­taa. Ro­maa­nin ne­rous pe­rus­tui hy­vin var­hai­seen brech­tiläi­seen il­mai­suun kau­no­kir­jal­li­suu­teen muu­te­tul­la tek­nii­kal­la. Lu­ki­jal­le teh­tiin selväk­si, että nyt ol­laan ro­maa­nis­sa, ei tois­te­ta to­del­li­suut­ta suo­raan ja pys­tytään pro­ji­soi­mal­la muut­ta­maan tun­teet ja asiat muo­to­ku­vaa to­tuu­den­mu­kai­sem­mik­si. Myös Fass­bin­de­rin teat­te­ri­taus­ta on ai­na nä­ky­nyt hä­nen elo­ku­vis­saan.
Döb­lin oli hy­vin mo­der­ni, kun hän is­ki dia­lo­gin ja ta­pah­tu­mien vä­liin tietäväi­sen ker­to­jan aja­tel­mien lisäk­si sii­vu­ja lää­ke­tie­teestä, tie­teel­li­sistä teks­teistä, mai­nok­sis­ta ja lau­luis­ta. Fass­bin­der an­taa ker­to­janää­nen, Fran­zin hö­pinöi­den ja ma­te­maat­tis­ten kaa­vo­jen ajaa tämän ta­son. Hy­vin toi­mii, ker­ran­kin elo­ku­vas­sa. Sillä ää­rimmäi­sen pitkä elo­ku­va­han tämä on.
Ro­maa­nin ja elo­ku­van tar­koi­tus on ku­va­ta op­por­tu­nis­ti­sen hen­kilön vael­lus­ta Wei­ma­rin ta­sa­val­las­sa. Su­tenöö­ri on tap­pa­nut yh­den suo­ja­teis­taan, ja pää­see Te­ge­lin van­ki­las­ta neljän vuo­den is­tu­mi­sen jäl­keen. Tun­non­vai­vat pii­naa­vat. Pa­ran­nus­ta on vai­kea tehdä, kun syödä­kin pitäi­si. Bi­ber­kopf on hie­man hul­lu en­simmäi­sen maail­ma­so­dan ve­te­raa­ni, vä­hintään­kin it­se­var­ma tyh­my­ri ja vä­ki­val­tai­nen voi­man­pesä ai­ka­na, jol­loin mie­hen pi­tuus riit­ti nais­ten suo­sioon. Hän kui­ten­kin osoit­taa heik­kou­ten­sa it­seään ko­vem­pien ja syn­ti­sem­pien edessä. Hän alis­tuu, an­taa an­teek­si ja kan­taa mui­den syn­tien taa­kan kuin Jee­sus ikään. Juu­ta­lai­nen Döb­lin oli tässä tark­ka­silmäi­nen.
Mi­ten tässä sit­ten lo­pul­ta käy, sitä en viit­si pal­jas­taa. Var­sin­kin ro­maa­nis­sa la­ko­ni­nen lop­pu on yk­si hie­noim­mis­ta kau­no­kir­jal­li­suu­den kaa­no­nis­sa. Döb­lin sel­vit­ti sen yh­dellä lau­seel­la.
Jos Mu­sil ja Joy­ce tun­tu­vat hep­real­ta, Döb­lin luul­ta­vas­ti toi­mii. Ot­ta­kaa­pa jos­kus vii­kon lo­ma Ber­lii­nissä, ja lu­ke­kaa ro­maa­ni, kun vie­rai­let­te ta­pah­tu­ma­pai­koil­la (jot­ka on to­sin suu­rel­ta osin ai­koi­naan pom­mi­tet­tu). Se on upea elä­mys!

Kuva, ääni & ekstrat

Restauroitu kuva viehättää, vaikka joitain hyvinkin rakeisia, huonosti valaistuja kohtauksia on joukossa. Tulos on kuitenkin erinomainen, kun ottaa huomioon, että teknikot ovat painiskelleet vuosikymmeniä vanhan 16 millisen filmin parissa. Ääniraita toistaa dialogin hyvin, mutta on mono, ei takakannen ilmoittama DD5.1. Kuuden levyn kokoelma kuudes levy on omistettu ekstroihin: 156 min. dokumentit, kuvagalleria (joista hoksasin Udo Kierin sivuosassaan viuhkakauppiaana Neue Welt -ravintolassa) ja Berlinale 2007 –traileri. Takakanteen on eksynyt ensimmäisen levyn kesto, joten elokuvaa voi todellisuudessa seurata viisinkertaisen ajan. (PS)
23/03/2012

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy